Ανακοίνωση της ΚΝΕ:Η αλήθεια για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια!

Δεκ 1, 2023
Ανακοινώσεις Φοιτητές

Η κυβέρνηση της ΝΔ ετοιμάζει νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών - μη κρατικών πανεπιστημίων. Σύμμαχός της είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ, η ακροδεξιά, που επί της ουσίας συμφωνούν.

 


Κυριάκος Μητσοτάκης: «Να σταματήσει το κρατικό μονοπώλιο στην ανώτατη εκπαίδευση.»

Νίκος Ανδρουλάκης: «Είμαστε θετικοί για ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο, μη κρατικό, μη κερδοσκοπικό.»

Αλέξης Τσίπρας: «Αν υπήρχε η δυνατότητα να υπάρχουν εδώ μη κρατικά πανεπιστήμια τύπου Harvard, είμαι έτοιμος να το συζητήσω.»


 

Ταυτόχρονα, δυναμώνει η ολομέτωπη επίθεση στις δικές μας σπουδές. Η κρατική χρηματοδότηση είναι στον πάτο, οι ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές είναι τεράστιες, η αξία του πτυχίου υποβαθμίζεται. Για τις δικές μας ανάγκες «δεν υπάρχουν λεφτά», αλλά για τους επιχειρηματικούς ομίλους, τη συμμετοχή στο ΝΑΤΟ και στους πολεμικούς σχεδιασμούς «βρέχει εκατομμύρια».

Για την κυβέρνηση και τους “επενδυτές” προτεραιότητα είναι τα επιχειρηματικά κέρδη σε αντίθεση με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνικής πλειοψηφίας ή της επιστήμης.

 

Μύθοι & Αλήθειες

Επιτρέπεται να ιδρυθούν ιδιωτικά Πανεπιστήμια στην Ελλάδα;

Όχι. Το άρθρο 16 του Συντάγματος αναφέρει: “Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (...) υπό την εποπτεία του κράτους”. 

Όμως, η κυβέρνηση επιχειρεί να το παρακάμψει. Αξιοποιεί το άρθρο 28 του Συντάγματος που προβλέπει ότι οι διακρατικές συμφωνίες και οι συνθήκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπερισχύουν του ελληνικού Συντάγματος! Μόνο το ΚΚΕ ζητά την κατάργησή του, γιατί ανοίγει επικίνδυνους δρόμους για όλα τα θέματα.

 

Σήμερα η παιδεία είναι αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν;

Αρκεί να σκεφτούμε πόσα πληρώνουμε για φοιτητική στέγη, για αναλώσιμα, για δίδακτρα στα  μεταπτυχιακά κ.ά. Μέσα στα δημόσια πανεπιστήμια “κάνουν πάρτυ” τα επιχειρηματικά συμφέροντα που λυμαίνονται εκατομμύρια ευρώ. Τα ίδια τα πανεπιστήμια λειτουργούν με όρους κόστους-οφέλους, όπου “κόστος” οι φοιτητικές παροχές και “όφελος” τα κέρδη από πώληση εκπαιδευτικών “προϊόντων”. 

Στη χώρα μας, επίσης, λειτουργούν ήδη 32 αναγνωρισμένα ιδιωτικά κολέγια - παραρτήματα πανεπιστημίων του εξωτερικού. Οι τίτλοι σπουδών τους είναι αναγνωρισμένοι επαγγελματικά, ενώ δεκάδες τμήματα των δημόσιων πανεπιστημίων και χιλιάδες πτυχιούχοι παραμένουν χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα!

Αυτή η πολιτική έχει…

...στόχευση -

Η παιδεία μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε εμπόρευμα.

…υπεύθυνο -

Τις οδηγίες της ΕΕ, που εφάρμοσαν όλες οι κυβερνήσεις ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ.

…και τραγικά αποτελέσματα -

  • Πτυχία χωρίς επαγγελματική κατοχύρωση.
  • Μείωση του μόνιμου προσωπικού στα ΑΕΙ κατά 2.300 εργαζομένους, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2024.
  • Μειωμένη κατά 70% η κρατική χρηματοδότηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση την τελευταία 15ετία.

 


Με την ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων η κατάσταση θα γίνει ακόμη χειρότερη. Μόνοι κερδισμένοι θα είναι οι κάθε λογής “επενδυτές” που αποκτούν νέα πεδία κερδοφορίας!


 

Ποιες θα είναι οι συνέπειες στις σπουδές μας;

Πτυχία χωρίς αντίκρισμα

Γενικεύεται ένα “μεγάλο παζάρι” πτυχίων κάθε είδους και ποιότητας, ανάλογα με το πορτοφόλι, αφού θα ισχύει το...“ό,τι πληρώνεις, παίρνεις”. 

Πτυχία 3ετή, 4ετή και 5ετή. Πτυχία με τον ίδιο “τίτλο”, αλλά διαφορετικό επίπεδο. Πτυχία “λίγο απ’ όλα” χωρίς καθορισμένο γνωστικό πεδίο. Το πτυχίο μετατρέπεται σε “ένα ακόμα χαρτί”, που δεν εξασφαλίζει το δικαίωμα άσκησης του επαγγέλματος. Σε αυτό το τοπίο θα δημιουργηθούν νέοι κόφτες και αυστηρές εξετάσεις για την απόκτηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των αποφοίτων θα “σπρώχνει” σε ένα ατελέσφορο κυνήγι προσόντων επί πληρωμή και θα συμπιέζει τα δικαιώματα όλων προς τα κάτω στην εργασία. 

Δε γεννιούνται, λοιπόν, νέες ευκαιρίες, αλλά προστίθενται νέα εμπόδια για όσους θέλουν να εργαστούν στο αντικείμενο που σπουδάζουν!

 

Υποβάθμιση του επιπέδου και αύξηση του κόστους των σπουδών μας

Η συνύπαρξη δημόσιου-ιδιωτικού τομέα δεν οδηγεί σε καλύτερες παροχές. Έχουμε πείρα! Η ύπαρξη ιδιωτικών νοσοκομείων δεν οδήγησε σε βελτίωση του δημόσιου συστήματος υγείας. Η “απελευθέρωση της αγοράς” στον σιδηρόδρομο δεν έφερε ασφαλείς μεταφορές, αλλά πολύνεκρα εγκλήματα, όπως στα Τέμπη. 

Έτσι και στην εκπαίδευση, αυτός ο ανταγωνισμός θα ενισχύσει την επιχειρηματική-κερδοσκοπική λειτουργία των δημόσιων Ιδρυμάτων. Θα συμπαρασύρει τα δημόσια πανεπιστήμια στην υποβάθμιση της ποιότητας και των παροχών για να εξοικονομούν χρήματα. Άλλωστε, η συνειδητή υποβάθμιση των δημόσιων ΑΕΙ και ο περιορισμός των εισακτέων είναι προϋπόθεση για να αυξάνεται η πελατεία στα ιδιωτικά.

  • Καθηγητές θα μεταπηδούν στα ιδιωτικά αναζητώντας καλύτερες απολαβές. 
  • Τμήματα “χαμηλής ζήτησης”, που δεν “πουλάνε” με τα κριτήρια της αγοράς, θα κλείνουν ή θα αλλάζουν όνομα, αφήνοντας τους φοιτητές ξεκρέμαστους. 
  • Προγράμματα σπουδών “ελκυστικά” σε τίτλους, αλλά “φτωχά” σε επιστημονικό περιεχόμενο και ουσία.
  • Η κρατική χρηματοδότηση θα μειωθεί στο όνομα του “υγιούς ανταγωνισμού” μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών ΑΕΙ. 
  • Τα δημόσια ιδρύματα θα κυνηγούν χορηγούς και έσοδα, θα καταργούν και τις ελάχιστες δωρεάν παροχές.
  • Η όποια “ακαδημαϊκή ελευθερία” θα υποτάσσεται στους διάφορους επενδυτές και χορηγούς.

 

Μύθοι & Αλήθειες

Θέσπιση “αυστηρών κριτηρίων” στη λειτουργία των ιδιωτικών πανεπιστημίων; Το πιο “σύντομο ανέκδοτο”...

Το παραμύθι πως ”το κράτος θα ελέγξει την αγορά” είναι χιλιοπαιγμένο. Τα ίδια λένε ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ για την ακρίβεια, αλλά οι τιμές συνεχίζουν να ανεβαίνουν.

Έτσι και με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, μοναδικό κριτήριο θα είναι τα κέρδη και η προσέλκυση πελατών όπως συμβαίνει σε κάθε εταιρεία. Όσο περισσότερο «πουλάει» το εμπόρευμα τόσο πιο «άριστο» θα το βρίσκουν οι κυβερνήσεις! Δίπλα στα πανάκριβα κολέγια για την οικονομική ελίτ, θα υπάρχουν και τα κολέγια «φούφουτος» για τους φτωχότερους. 

Η αλήθεια είναι ότι το κράτος θα κάνει τυπικούς ελέγχους. Τα προγράμματα σπουδών και τα πτυχία των κολεγίων θα τα πιστοποιούν οι μητρικές εταιρείες, δηλαδή τα ξένα πανεπιστήμια. Οι όροι εισαγωγής και αξιολόγησης των φοιτητών, το ύψος των διδάκτρων, θα καθορίζεται από τα ίδια τα κολέγια. Η εξαγορά βαθμών και πτυχίων είναι φυσικό επακόλουθο της κερδοσκοπικής λειτουργίας τέτοιων ιδρυμάτων. 

Τελικά τα “αυστηρά κριτήρια” είναι στάχτη στα μάτια για να αποδεχτούμε την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.

 

«Με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα μπορούν να σπουδάσουν περισσότεροι νέοι στην Ελλάδα και δε θα φεύγουν στο εξωτερικό»...

Αν αυτό ήθελαν, τότε θα εξασφάλιζαν ποιοτικές, δημόσιες και δωρεάν σπουδές σε περισσότερους νέους. Δε θα απέκλειαν χιλιάδες μαθητές με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Δε θα οδηγούσαν φοιτητές να εγκαταλείπουν τις σπουδές τους για οικονομικούς λόγους.

Δεν ενδιαφέρονται για όσους νέους σπουδάζουν στο εξωτερικό, αλλά για το πορτοφόλι τους, με μια αγοραία και αισχρή λογική που καταλήγει στο ότι πρέπει να τους ξεζουμίζουν οι ντόπιοι κολεγιάρχες αντί των ξένων!

 


Ας σκεφτούμε: Η ίδρυση ιδιωτικής ιατρικής σχολής θα αυξήσει το brain drain, αφού μαθηματικά θα οδηγήσει στην εκτίναξη του χρόνου αναμονής για την απόκτηση ειδικότητας για όλους τους απόφοιτους!


 

Τελικά πόσα πανεπιστήμια και αποφοίτους χρειαζόμαστε;

Αν πιστέψουμε την κυβέρνηση, έχουμε πλεόνασμα δικηγόρων κι “ας πάνε να γίνουν ντελιβεράδες”, όπως δήλωσε ο υφυπουργός εργασίας! Γι’ αυτό απορρίφθηκε πριν λίγα χρόνια η ίδρυση 4ης νομικής σχολής. Αντίθετα, η ίδρυση ιδιωτικής νομικής σχολής είναι θεμιτή, γιατί έτσι “ενισχύεται η αναπτυξιακή πορεία της χώρας”!

Σε αυτόν τον “παραλογισμό” οδηγεί η υποταγή της εκπαίδευσης, της επιστήμης στην καπιταλιστική κερδοφορία! Το πλήθος και οι ειδικότητες των επιστημόνων που χρειάζονται, καθορίζονται αυθαίρετα από τους νόμους της αγοράς και όχι σχεδιασμένα για την κοινωνική ευημερία και με βάση τα ενδιαφέροντα του καθενός!

Σε αυτά τα πλαίσια το πανεπιστήμιο δεν μπορεί να είναι “ελεύθερο”, αλλά απολύτως δεσμευμένο στα συμφέροντα των λίγων, εγκλωβισμένο στην οικονομική ασφυξία, πλήρως αποσπασμένο από τις κοινωνικές ανάγκες και τις σύγχρονες επιστημονικές απαιτήσεις.

 

Με το ΚΚΕ για ένα Πανεπιστήμιο πραγματικά ελεύθερο και σύγχρονο!

Σήμερα υπάρχει άλλος δρόμος για το πανεπιστήμιο!

Η επιστημονική γνώση μπορεί να είναι κοινωνικό αγαθό κι όχι εμπόρευμα, σε ένα πανεπιστήμιο και μια κοινωνία ελεύθερα από το κυνήγι του κέρδους. 

Πραγματικά σύγχρονο είναι να έχουμε:

- Αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σύγχρονες σπουδές για όλους. Με επαρκή κρατική χρηματοδότηση, με ουσιαστική αναβάθμιση των υποδομών και της φοιτητικής μέριμνας, ώστε να μπορούν οι φοιτητές απρόσκοπτα να παρακολουθούν τις σπουδές τους, να αναπτύσσονται ολόπλευρα ως αυριανοί επιστήμονες. 

- Ένα πτυχίο για κάθε επιστημονικό αντικείμενο που να εξασφαλίζει ουσιαστική επιστημονική γνώση. Το πτυχίο να είναι η μοναδική προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα.

- Δικαίωμα επιλογής σχολής με βάση τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα και σε συνάρτηση με τις κοινωνικές ανάγκες και όχι με βάση την τσέπη του καθενός. 

- Δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά πάνω στο αντικείμενο σπουδών, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, με αξιοπρεπή μισθό.

- Τη δυνατότητα οι επιστήμονες να ερευνούν δημιουργικά με σκοπό να βελτιώνεται το βιοτικό επίπεδο του λαού, να αντιμετωπίζονται κοινωνικά, περιβαλλοντικά προβλήματα, να καλύπτονται οι συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες του λαού και τις νεολαίας.

 

Να συναντηθούμε στον αγώνα για τις σπουδές και τη ζωή που μας αξίζει!

Απορρίπτουμε την ίδρυση ιδιωτικών-μη κρατικών πανεπιστημίων. Αντιπαλεύουμε την επιχειρηματική λειτουργία των δημόσιων Πανεπιστημίων.  

Η ελπίδα βρίσκεται στον οργανωμένο αγώνα! 

Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο-έκτρωμα της κυβέρνησης.

Με την ενημέρωση όλων των συμφοιτητών μας, τη συμμετοχή μας στους Φοιτητικούς Συλλόγους και τον πανελλαδικό συντονισμό της πάλης, να υψωθεί ένα μαζικό φοιτητικό κίνημα διεκδίκησης των σπουδών που έχουμε ανάγκη! Να δυναμώσει η κοινή πάλη με τους εργαζόμενους, με τους μαθητές και όλο τον λαό, γιατί η παιδεία είναι υπόθεση όλων!

 

Διεκδικούμε:

  • Αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σύγχρονες σπουδές.
  • Όχι στην κατάργηση του άρθρου 16 - όχι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
  • Κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης στην παιδεία.
  • Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την Παιδεία στο ύψος των αναγκών μας.
  • Πτυχία με αξία - μοναδική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος.
  • Δουλειά για όλους - δουλειά με δικαιώματα.