43ο Φεστιβάλ
banner naskotika
Η φωτογραφία που χρησιμοποιείται στην αφίσα είναι από εκδήλωση του ΚΕΘΕΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ για την Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών


Θα παλέψουμε να βάλουμε εμπόδια στην εφαρμογή του νόμου (Αποσπάσματα από την ομιλία της σ. Αλέκας Παπαρήγα, ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, στην ολομέλεια της Βουλής την ημέρα ψήφισης του αντιδραστικού νόμου-πλαίσιο)

«Κυρίες και κύριοι βουλευτές, χτες ακούσαμε τον πρωθυπουργό να κατηγορεί το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα -δεν ξέρω αν έλεγε για ολόκληρο ή αν αναφερόταν μόνο στα πανεπιστήμια, μάλλον μόνο στα πανεπιστήμια- ως ένα σύστημα σοβιετοποιημένο, σοβιετικού τύπου, σοβιετικό μοντέλο που πρέπει να καταργηθεί.

Τι να σας πω; Είτε είναι μακριά νυχτωμένος ο πρωθυπουργός, είτε σκόπιμα αλλοιώνει την πραγματικότητα, την αντιστρέφει, προκειμένου με ιδεολογική τρομοκρατία -γιατί αυτή είναι σκοπιμότητα- να κάμψει σοβαρές, σημαντικές αντιδράσεις, έως και συντεχνιακές, που υπάρχουν στο χώρο του πανεπιστημίου.

Ολόπλευρη μόρφωση και δουλειά για όλους

Δεν θα αναλύσω τώρα το σοβιετικό εκπαιδευτικό σύστημα, ούτε αξίζει να το κάνω εδώ σ' αυτή την αίθουσα, ούτε χρόνος υπάρχει, αλλά θα μιλήσω μόνο για δυο στοιχεία, για να δούμε αν ήταν σοβιετικό το σύστημα στην Ελλάδα.

Πρώτον, ο φοιτητής και η φοιτήτρια πριν τελειώσει, στο τελευταίο έτος πριν πάρει το πτυχίο του, ήξερε πού θα πάει να δουλέψει.

Δεν υπήρχε περίπτωση να πάρεις το πτυχίο και να ανοίγεις τις αγγελίες και να ψάχνεις τις ευκαιρίες στις εφημερίδες, για να πιάσεις δουλειά. Αυτό δεν αρέσει, βεβαίως, στον πρωθυπουργό. Δεν άρεσε ποτέ και δεν αρέσει και σήμερα.

Δεύτερον, η ειδίκευση που παρείχε το σοσιαλιστικό πανεπιστήμιο στηριζόταν σε ένα σφαιρικό επίπεδο γνώσεων -φιλοσοφικών, μαθηματικών, γλωσσικών, λογοτεχνικών- που όχι μόνο έδιναν ένα υψηλό μορφωτικό επίπεδο στον επιστήμονα, ανεξάρτητα της ειδίκευσης του πτυχίου που είχε, αλλά του έδιναν τη σοβαρή και τη σύγχρονη δυνατότητα, όταν απαξιώνονται οι γνώσεις - διότι οι γνώσεις απαξιώνονται και μάλιστα ταχύτατα σήμερα - να μπορεί να επιμορφώνεται, μέσα βεβαίως από το δημόσιο, κοινωνικό, σοσιαλιστικό σύστημα, ώστε να μη μένει πίσω από τις εξελίξεις και να μην έχει τις γνώσεις, οι οποίες έχουν ξεπεραστεί. Αυτά τα δύο στοιχεία θα ήθελα να αναφέρω. (...)

 

Το κίνημα να αντιπαλέψει το νόμο πριν γίνει πραγματικότητα

Η κυρία Διαμαντοπούλου χτες άφρισε κυριολεκτικά, όταν άκουσε από το βουλευτή μας κ. Γιάννη Ζιώγα ότι η θέση του ΚΚΕ είναι να δημιουργηθούν προϋποθέσεις, ώστε αυτός ο νόμος να μην εφαρμοστεί -αν θέλετε να προσθέσω και να διασαφηνίσω- είτε στο σύνολό του είτε και σε βασικά του συστατικά. Αυτό -λέει- τάσσεται εναντίον της δημοκρατίας.

Εγώ σας λέω ότι και με τους κανόνες αυτής της αστικής δημοκρατίας που έχουμε σήμερα και με βάση και το Σύνταγμα, έχει δικαίωμα το άτομο -πολύ περισσότερο που εμείς δεν μιλάμε για ατομικές δράσεις, αλλά για προϋποθέσεις κινήματος- να επιδιώξει να αντιπαλέψει αυτόν το νόμο πριν γίνει πραγματικότητα, ως μέρος της πάλης για αλλαγή συσχετισμών δύναμης και για ανατροπές, αν και εφόσον το θελήσουν.

Βεβαίως, αυτό θα κριθεί όχι επειδή αποφασίζει το Κομμουνιστικό Κόμμα στον Περισσό -εννοείται- αλλά κατά πόσο διαμορφώνονται τέτοιες δυνάμεις ισχυρές μέσα στα πανεπιστήμια, και από φοιτητές και από πανεπιστημιακούς, που θα αντιπαλέψουν αυτόν το βάρβαρο νόμο, για να πω μία φράση και να τελειώνουμε όσον αφορά τον ίδιο το νόμο. Δηλαδή εσείς τι θέλετε; Να ψηφίζει ο λαός κάθε τέσσερα χρόνια και να περιμένει την επόμενη τετραετία, για να αλλάξει η κατάσταση και να πει τη γνώμη του. Έτσι πάει...

Αυτό που πρέπει να σκεφθούν, βέβαια, αυτοί που ψήφισαν ΠΑΣΟΚ και τα ανάλογα κόμματα του ίδιου προσανατολισμού, είναι το εξής: Ψηφίζουν ένα κόμμα και την άλλη μέρα το κόμμα τους τούς λέει ότι δεν έχουν δικαίωμα να αντιδράσουν, γιατί το ψήφισαν και πρέπει να καταλάβουν ότι πραγματικά ψηφίζουν κόμματα και πολιτικές, οι οποίες το “περίστροφο” πριν απ’ όλα το στρέφουν και εναντίον των ίδιων των ψηφοφόρων. Γιατί, βεβαίως, τα προβλήματα δεν κάνουν διάκριση μέσα στο λαό, αν είναι κομμουνιστές, ΠΑΣΟΚ, Νεοδημοκράτες ή ο,τιδήποτε άλλο. (...)

 

Θέλετε τους πολλούς με ληξιπρόθεσμες γνώσεις για φτηνό εργατικό δυναμικό

Τρίτο ζήτημα. Έχετε την εύκολη τοποθέτηση. Όποιος είναι αντίθετος με το δικό σας νόμο, είναι συντηρητικός. Εσείς εκφράζετε το καινούργιο, το ριζοσπαστικό, το ανανεωτικό και όλοι οι άλλοι το παλιό και το συντηρητικό. Είμαστε ριζικά αντίθετοι σε αυτό το νόμο, πολύ περισσότερο γιατί κοιτάμε μπροστά, πολύ περισσότερο που ξέρουμε ότι η επιστήμη σήμερα είναι βασική παραγωγική δύναμη, συνδυασμένη βεβαίως με τον άνθρωπο, γιατί αυτός που παράγει τις γνώσεις είναι ο άνθρωπος. Δεν παράγεται η γνώση σε κανένα κλειστό εργαστήριο από μηχανήματα. Ίσα-ίσα, κοιτάμε μπροστά και ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι η επιστήμη σήμερα, αντικειμενικά, δίνει δυνατότητες να ζήσουμε καλύτερα σαν ποιότητα και με υλικά, ας το πω, προϊόντα και με πνευματικά. (...)

Πάρα πολλές μεταρρυθμίσεις έχουν γίνει και μάλιστα μεταρρυθμίσεις που περιείχαν αντικειμενικά, όχι υποκειμενικά, προοδευτικά στοιχεία. Ανοίξατε τις πόρτες στα πανεπιστήμια, όχι με την έννοια να μην υπάρχει κανένα εμπόδιο ταξικό στην πρόσβαση των παιδιών στα πανεπιστήμια, αλλά γιατί θέλετε μία σύγχρονη εργατική τάξη, πιο μορφωμένη, να ανέβει η παραγωγικότητα, για να ανέβει και ο βαθμός εκμετάλλευσης.

Τώρα αλλάζετε. Τώρα η στρόφιγγα θα κλείσει, γιατί με τις νέες τεχνολογίες στα χέρια των καπιταλιστών, χρειάζεται λιγότερη ζωντανή ανθρώπινη δύναμη και μπορεί με λιγότερο υψηλά εξειδικευμένο επιστημονικό δυναμικό να ανέβει η παραγωγικότητα της εργασίας και θέλετε τους πολλούς με ληξιπρόθεσμες γνώσεις για φτηνό εργατικό δυναμικό, που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κερδοφορίας, της εκμετάλλευσης και όλων των άλλων. (...)

 

Θα πολλαπλασιαστούν ο ανορθολογισμός και η αποσπασματικότητα

Τώρα με την πολλαπλότητα των πτυχίων και των πιστοποιητικών, με τη διασύνδεση των πανεπιστημίων, με τις δίχρονες και τρίχρονες επαγγελματικές σχολές, θα πολλαπλασιαστούν οι επικαλύψεις, φαινομενικές ή πραγματικές, με τους αποφοίτους των ΤΕΙ. Εδώ κι αν θα γίνει ο χαμός.

Η αναδιάρθρωση των σπουδών που κάνετε, αν θέλετε, είναι εξίσου φοβερό ζήτημα με όλα τα άλλα που έθιξαν οι βουλευτές του ΚΚΕ, την εμπορευματοποίηση, την κατάργηση της δωρεάν παιδείας κλπ.

Για μας είναι ένα εξαιρετικά σοβαρό ζήτημα και δεν το κρίνουμε από στενή ιδεολογική σκοπιά. Ο ανορθολογισμός, η αποσπασματικότητα, η τυπικότητα στη σκέψη, τα κουτάκια “ναι, όχι, ναι, όχι”, θα πολλαπλασιαστούν. Βεβαίως, υπάρχουν επιστήμονες, υπάρχουν καθηγητές που θα αντισταθούν και όποιος κι αν είναι ο νόμος, αν θέλουν έχουν τη δυνατότητα επιλογής να κάνουν ένα πραγματικό μορφωτικό και ερευνητικό έργο.(...)

 

Προωθείται έρευνα με μοναδικό κριτήριο το κέρδος

(...) Βάζω το εξής ερώτημα: Ποιος φταίει γιατί δεν έχουμε πανεπιστημιακή έρευνα για το ποια επαγγέλματα είναι βαρέα και ανθυγιεινά; Το ΚΚΕ φταίει; Όλοι φταίμε; Ε, όχι δεν φταίμε εμείς. Δεν έχουμε κανένα φταίξιμο. Φέρνετε εδώ την κατάργηση των βαρέων και ανθυγιεινών και παραδέχεστε ότι δεν στηρίζεται σε επιστημονική έρευνα, αλλά στην πρακτική εμπειρία και στη σύγκριση των επαγγελμάτων μεταξύ τους. Ποιος είναι αρμόδιος να κάνει έρευνα στα θέματα των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων; Ο πρόεδρος του ΣΕΒ; 'Η το ΙΟΒΕ; Αρμόδια είναι τα πανεπιστήμια. Να υπάρξει και διεθνής συνεργασία με άλλα πανεπιστήμια. Θα είναι έρευνες μακράς πνοής.

Ποιες είναι οι έρευνες των πανεπιστημίων που έχουν γενική και καθολική αξία; Να πουλάμε έρευνα στον επιχειρηματία; Και το κυριότερο είναι ότι το φαινόμενο υπάρχει, δεν είναι καινούργιο και θα ενταθεί. Η έρευνα θα υπαγορεύεται ως εξής: Θα μου δώσεις μία έρευνα ή μια καινοτομία για ένα νέο προϊόν, το οποίο όμως μπορώ να το χρησιμοποιήσω εγώ γρήγορα και να βγάλω κέρδος. (...)

Να, λοιπόν, γιατί εμείς μιλάμε για άλλη οργάνωση της οικονομίας και της κοινωνίας, τη σοσιαλιστική, όπου τα αποτελέσματα της έρευνας θα πηγαίνουν στο σύνολο και θα κρίνονται από το σύνολο και όχι από το μεμονωμένο επιχειρηματία και πολύ περισσότερο όχι με όρους κερδοφορίας.

 

Αντικομμουνισμός από την “έδρα”

Τέλος, επειδή είχατε και “σοβιετικό μοντέλο”, να θυμίσω το εξής πράγμα: Ο αντισοβιετισμός στα πανεπιστήμια τότε και τώρα ήταν έντονος. Θα μου πείτε δικαίωμά τους. Εντάξει. Είπαμε “ελεύθερη διακίνηση ιδεών”, αλλά ξέρετε τι σημαίνει ο από καθέδρας αντισοβιετισμός; Εδώ πριν από λίγους μήνες, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης είπε ότι ο Μαρξ μιλούσε υπέρ της κοινοκτημοσύνης των γυναικών στον έρωτα. Εγώ, τουλάχιστον, αν ήμουν υπουργείο Παιδείας και στις συνθήκες του καπιταλισμού -δεν θα ήμουν βέβαια, γιατί εμείς δε συμμετέχουμε σε τέτοιες κυβερνήσεις- θα έλεγα ότι αυτός πρέπει να πάψει να είναι καθηγητής, όχι γιατί είπε αυτό, αλλά γιατί δεν ξέρει τι είπε ο Μαρξ. Δεν μπορεί να διδάσκει αυτός ο άνθρωπος. Έγιναν φασαρίες και θυμώνετε γιατί η ΚΝΕ αντιδρά στον καθηγητή. Δεν αντέδρασε γιατί είπε εναντίον του Μαρξ. Ίσα-ίσα να πει και να γίνει διάλογος. Αυτός όμως είναι καθηγητής, είναι πνευματικός άνθρωπος;

 

Χρόνια ολόκληρα μεθοδεύεται η κατάργηση του ασύλου

Επομένως επαναλαμβάνουμε: Ναι, θα παλέψουμε για να παρεμβάλλουμε δυσκολίες -στα πανεπιστήμια είναι πολύ εύκολο να βάλεις εμπόδια και δυσκολίες- να αξιοποιήσουμε, αν θέλετε, και αντιθέσεις που μπορεί να υπάρχουν εκεί μέσα για να μην προωθηθεί στο σύνολό του ή στα βασικά του σημεία ο νόμος, αλλιώς δεν θα έχουμε καμία αλλαγή στην Ελλάδα. Θα πρωτοστατήσουμε. Είναι άλλο πράγμα οι κουκουλοφόροι και τα γνωστά που συζητάμε τα οποία, αν θέλετε, τα αξιοποιείτε κι εσείς και άλλο πράγμα το οργανωμένο μαζικό κίνημα, το εργατικό, το λαϊκό, το φοιτητικό, το σπουδαστικό που διεκδικεί παρεμπόδιση των μέτρων. Αφού εσείς παίρνετε τα μέτρα, το λιγότερο που μπορεί να κάνει κανείς είναι να τα παρεμποδίσει, αλλιώς δεν θα αλλάξει καμία κατάσταση. Θα γίνουμε “φυτά” όλοι, θα εφαρμόζουμε ένα νόμο που δεν τον πιστεύουμε. Αφήστε το ότι δεν τον πιστεύουμε. Πάνω απ όλα δεν συμφέρει τη μεγάλη πλειοψηφία.

Τέλος, είναι φανερό τι κάνετε για το άσυλο. Χρόνια ολόκληρα μεθοδεύετε την κατάργηση του ασύλου υπέρ του χαφιεδισμού, των μηχανισμών καταστολής και υπέρ του “μπάτε σκύλοι αλέστε” των επιχειρηματικών ομίλων. Το σπουδαστικό και το φοιτητικό κίνημα, αν ήθελε, μπορούσε να υπερασπίσει το άσυλο μια χαρά και έχουν ευθύνη όλες οι πολιτικές νεολαίες και τα κόμματα γι’ αυτήν την κατάσταση.

Εμείς δεν έχουμε καμία ευθύνη για τα ζητήματα αυτά. Προστατέψαμε το άσυλο όσο μπορούσαμε και το προφυλάξαμε. Αυτήν τη στιγμή καταργείται το άσυλο με πρόσχημα τις καταστροφές που κάνουν είτε άνθρωποι που δεν ξέρουν τι θέλουν -αυτοί είναι μία μειοψηφία- είτε συγκεκριμένοι μηχανισμοί που έχουν μπει για να δημιουργήσουν ανοχή του λαού απέναντι σ’ αυτό το ζήτημα. Δεν είναι τόσο απλό το θέμα. Καταργώντας το άσυλο θα οξυνθεί η κατάσταση στα πανεπιστήμια, γιατί δε νομίζω οι φοιτητές να κάθονται να τρώνε ξύλο μέσα στις αίθουσες των πανεπιστημίων όπως τρώγαμε εμείς κάποτε ξύλο ή δεν θα δεχθούν συνδικαλιστές να τους πετάνε από το παράθυρο όπως έκαναν παλιότερα, αν νομίζετε ότι με την κατάργηση του ασύλου καταργείτε και μια σειρά από αρνητικά φαινόμενα. Μάλλον αυτά θα οξυνθούν.

 

Να μην εφαρμοστεί ο νόμος

Απ' αυτή την άποψη επαναλαμβάνω εκ μέρους του ΚΚΕ -δεν ήταν προσωπική άποψη του κυρίου Ζιώγα- ότι ευχόμαστε αυτός ο νόμος να μην εφαρμοστεί, όπως είχαμε καταφέρει να περάσει χρόνος, να καθυστερήσει η προώθηση μέτρων και να μην εφαρμοστούν ορισμένα μέτρα του προηγούμενου νόμου. Δεν λέω ότι είμαστε εμείς αποκλειστικά που συνεισφέραμε. Υπήρχαν και άλλες δυνάμεις με σωστές ή λαθεμένες απόψεις, αλλά αυτό τώρα είναι ένα άλλο θέμα.

Εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε σ’ αυτήν την κατεύθυνση, μ’ έναν όρο βεβαίως, ότι συμφωνεί ένα μεγάλο μέρος των φοιτητών, των εργαζομένων στα πανεπιστήμια και των πανεπιστημιακών. Δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει μόνο μ’ ένα σύνθημα, και είμαστε βέβαιοι ότι έτσι θα γίνει».

 


Κομμουνιστική Νεολαία Ελλάδας © 2016